Asukkaille

Asumiseen liittyvien käytännön palveluiden hoitamisessa on asuntokohtaisia eroja sen mukaan kuin yksittäisissä asunto-osakeyhtiöissä on päätetty. Esimerkiksi saunavuoroihin ja autopaikkoihin liittyvät asiat hoitaa asunto-osakeyhtiö, käytännössä yleensä joko yhtiön isännöinnistä tai kiinteistönhoidosta vastaava yhtiö. Lisätietoja saa oman asuintalon ilmoitustaululta ja kiinteistön isännöitsijältä.

Asunnon kunnossapidon vastuista määrätään vastuunjakotaulukossa, jonka voi ladata ja tulostaa Lomakkeet-sivulta. Pääsääntö on, että asunto-osakeyhtiön vastuulle kuuluvat viat on ilmoitettava heti yhtiön vikailmoituspalveluun ja vuokranantajalle kuuluvat viat vuokranantajalle.

  • Vioista ilmoittamisen pikaohjeet näet tästä

    Vuotavat hanat ja wc-istuimet sekä vesivahingot tai vastaavat ilmoitetaan välittömästi niiden havaitsemisen jälkeen taloyhtiön isännöitsijälle/huoltoyhtiöön.

    Kosteusvaurioepäilystä ilmoitetaan välittömästi niiden havaitsemisen jälkeen taloyhtiön isännöitsijälle/huoltoyhtiöön sekä Helsingin Asuntohankinnan toimistoon sähköpostitse osoitteeseen toimisto@helsinginasuntohankinta.fi tai puhelimitse numeroon 020 7199 670.

    Huoneiston sisätilojen kunnossapito ja korjaukset kuuluvat vuokrasopimuksen mukaiselle vuokranantajalle.

    HUOM! Vuokralaiselle voi syntyä korvausvelvollisuus vahingosta, joka on syntynyt havaitun vian ilmoittamatta jättämisestä tai asunnon käyttöön liittyvästä huolimattomuudesta.

Asukkaan omatoiminen remontointi vaatii aina asunnon omistajan eli Helsingin Asuntohankinnan sekä taloyhtiön luvan. Huoneistoihin ei tehdä remontteja asumisaikana muutoin kuin pakottavista syistä. Tällöin irtaimisto on vuokralaisen vastuulla, jos sitä säilytetään remontoitavissa tiloissa.

Helsingin Asuntohankinnan toimisto palvelee asumisaikaisissa asioissa niitä asukkaita, jotka ovat tehneet vuokrasopimuksensa suoraan yhtiön kanssa. Yhtiön toimisto sijaitsee Länsi-Pasilassa osoitteessa Eevankatu 2. Katso tarkemmin Yhteystiedot-sivulta.

Muut asukkaat asioivat oman vuokrasopimukseensa merkityn vuokranantajansa kanssa.

Pääset tutustumaan muihin asumiseen liittyviin asioihin klikkaamalla otsikkoa.

  • Antennilaitteet ja laajakaista

    Osa Helsingin Asuntohankinnan asunnoista on kaapeliverkon piirissä ja osa keskusantennitaloja. Tietoa antennijärjestelmästä saa taloyhtiön isännöitsijältä.

    Joissakin taloyhtiöissä on valmiina laajakaista. Sellaisen olemassaolo on selvitettävä erikseen taloyhtiöltä. Muuten asukas voi hankkia itselleen sopivaksi katsomansa internet-liittymän haluamansa palvelutuottajan kanssa.

    Kaikkien lisäantennilaitteiden, kuten satelliittiantennien asentamiseen on pyydettävä isännöitsijältä lupa. Antenneja ei yleensä saa kiinnittää kiinteistön seiniin tai katoille.

  • Asumisen perussäännöt

    Taloyhtiöiden järjestyssäännöt ja niitä täydentävät ns. hyvien tapojen mukaiset yhteiset pelisäännöt varmistavat, että kaikilla olisi yhtäläisen kiva elää kodissaan. Järjestyssäännöt löytyvät usein ilmoitustaululta. Ne saa myös talon isännöitsijältä.

    Taloyhtiön järjestyssäännössä on määritelty esimerkiksi ne ajat, jolloin talossa vallitsee hiljaisuus eli aika, jolloin ei soiteta mitään soitinta lujaa, metelöidä eikä huudateta tv:tä tai radiota. Hiljaisuutta noudatetaan yleensä klo 22.00 – 7.00, mutta hyvään naapuruuteen kuuluu toki myös muina aikoina olla aiheuttamatta häiriötä. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että otetaan vuoro- tai yötyötä tekevä naapuri huomioon, eikä pidetä turhaa meteliä muinakaan aikoina.

    Hyvää naapuruutta on myös vaalia oman kodin ympäristön siisteyttä ja kuntoa.

  • Asunto ei ole hotelli

    Yksityisasunnon vuokraus esimerkiksi Airbnb-majoituspalvelun kautta kiinnostaa monia henkilöitä mahdollisuutena tienata ylimääräistä rahaa omalla asunnolla tai etsiä majoitustilaa omille matkoille. Helsingin Asuntohankinnan asuntoja ei kuitenkaan voi vuokrata palvelun kautta. Vuokrasopimuksen ehdot kieltävät yksiselitteisesti tällaisen jälleenvuokrauksen.

    On täysin sallittua, jos asukas haluaa tarjota veloituksetta nukkumapaikkaa jollekin matkailijalle silloin tällöin.. Mutta jos asunto löytyy esimerkiksi Airbnb:n kaupallisesta majoituspalvelusta, rikkoo asukas vuokrasopimusta. Vuokralaisen on tärkeää tietää, että tämä on jo peruste vuokrasopimuksen purkamiselle.

    Asunto poikkeaa hotellista myös asukkaan velvollisuuksien osalta. Niinpä esimerkiksi palovaroittimen hankinta ja sen paristojen vaihto, sulakkeiden vaihto ja asuntoon kuuluvien wc-, liesituuletin- ja jääkaappivalaisimien lamppujen vaihto kuuluu asukkaalle eikä vuokranantajalle.

  • Asumisturvallisuus

    Vuosittain moni lapsi tai aikuinen vahingoittuu kotonaan tavallisissa arjen askareissa. Paras keino lisätä kodin turvallisuutta on olla varovainen ja huolellinen eri toimissaan. Lisävinkkejä kodin turvallisuuden lisäämiseksi löytyy sähköisestä Kodin turvaoppaasta.

  • Asunnon paloturvallisuus

    Laki velvoittaa asukasta asentamaan kotiinsa palovaroittimen ja pitämään sen toimintakunnossa. Palovaroittimia tulee lain mukaan olla yksi jokaista alkavaa asunnon 60 m2 kohti. Esimerkiksi 61 m2 asunnossa palovaroittimia pitää siis olla kaksi. Asukas on vastuussa siitä, että asunnossa on riittävästi palovaroittimia. Lisäksi kodissa kannattaa olla ainakin sammutuspeite eikä vaahtosammuttajastakaan ole haittaa.

    Ilman toimivaa paristoa palovaroittimesta ei ole mitään iloa. Palovaroittimen hoitovastuu on aina asunnon haltijalla eli asukas vastaa myös pariston vaihdosta.

    Kodin paloturvallisuus on myös varovaisuutta ja huolellisuutta esimerkiksi kynttilöiden polttamisessa. Asuntojen parvekkeilla ei sallita avotulen käyttöä ollenkaan eli esimerkiksi tuikut ja roihut ovat parvekkeilla kiellettyjä.

    Tutustu palovaroittimien asennukseen ja ylläpitoon sekä paloturvallisuuteen liittyvään videoon klikkaamalla linkkiä. Watch a video about fire safety.

  • Asunnon lukitus

    Ulko-ovi kannattaa laittaa takalukkoon, kun asunto jää tyhjäksi. Älä laita osoitettasi asunnon avainten yhteyteen. Jos asukas hukkaa asunnon avaimen, lukkojen uudelleensarjoituksen ja uusien avainten kulut peritään asukkaalta.

    Mitään arvotavaraa ei kannata säilyttää kellari-, ullakko- tai pihavarastossa.

  • Avainten tilaus ja lukon uudelleensarjoitus

    Vuokralainen ei voi itse tilata suoraan lisäavaimia itselleen, vaan hänen tulee aina ottaa yhteyttä isännöitsijään/huoltoon taloyhtiön käytännön mukaisesti. Taloyhtiö saa Helsingin Asuntohankinnalta valtakirjan tilauksen tekemiseen. Pääsääntö on, että asukas maksaa lisäavaimet.

    Vuokralainen ei saa itse sarjoittaa huoneiston lukkoa.

  • Jätehuolto

    Kukin asunto-osakeyhtiö järjestää oman jätehuoltonsa lain ja HSY-kuntayhtymän määräykset huomioon ottaen. Lisätietoja oman talon käytännöistä saa yleensä kiinteistön ilmoitustaululta tai jätehuoneesta ja haluttaessa myös isännöitsijältä.

    Yleisesti kaikkia asukkaita koskeva asia on, että lajittelu kannattaa. Mitä vähemmän kiinteistöstä tulee sekajätettä, sitä vähemmän joudutaan käyttämään ns. neitseellisiä raaka-aineita, ja sen puhtaampi on yhteinen huomispäivämme. Lajittelu säästää myös kiinteistön kuluja ja alentaa siten perittäviä kustannuksia.

    Jätteiden lajitteluohjeita löydät klikkaamalla tästä.

    Tutustu videoon Biojätteen lajittelu.

    Watch a video Sorting biowaste.

    Tietoa mm. muovipakkausten erilliskeräilystä.

  • Muuttoon liittyvää tietoa

    Muuttoilmoituksen teko

    Muuttoilmoitus tehdään lain mukaan viimeistään viikon kuluttua muutosta joko soittamalla palvelunumeroon 020 3456 456 (ma–pe 8–20, la 9–14) tai sähköisen asiakaspalvelun kautta, www.muuttoilmoitus.fi. Vahvistus muuton rekisteröinnistä tulee postitse.

    Muutosta on ilmoitettava erikseen myös isännöitsijälle ja/tai huoltoyhtiölle (taloyhtiön käytäntöä noudattaen), jotta asukkaiden tiedot ovat myös talonkirjassa. Jos esimerkiksi avaimet häviävät tai unohtuvat kotiin, voidaan ovi avata vain talonkirjaan merkityille henkilöille.

    Muuttajan muistilista

    Muista ainakin nämä asiat, kun muutat uuteen asuntoon:

    – sovi ajoissa ennen muuttopäivää uuden asunnon avainten ja mahdollisen emännän avaimen noudosta.

    – muista palauttaa pois muuttaessasi kaikki vanhan asunnon avaimet ja mahdollinen emännän avain oikeaan paikkaan.

    – tee muuttoilmoitus postissa väestörekisterin ja postin yhteisellä lomakkeella tai internetissä osoitteessa www.muuttoilmoitus.fi. Postin muuttoilmoitusvahvistuksesta näkee, mihin kaikkialle muuttoilmoitus menee automaattisesti postissa tehdyllä muuttoilmoituksella.

    – tee muuttoilmoitus isännöitsijätoimistoon/huoltoyhtiöön talon käytäntöjen mukaan.

    – tee sähkösopimus uuteen kotiisi ja irtisano vanhan asunnon sähkösopimus.

    – tee/siirrä kotivakuutus uuteen kotiisi.

    – tee osoitteenmuutokset myös työpaikalle, tilaamiisi lehtiin, pankkiisi, järjestöihin, joiden jäsen olet, yms. paikkoihin, jotka eivät saa tietoa muutosta postissa tehdyllä lomakkeella.

    – hoida ajoissa mahdollinen laajakaistan siirto.

    – muista sanoa irti vanhan asunnon autopaikka/saunavuoro.

    – jos haluat autopaikan/saunavuoron, ota yhteys isännöitsijätoimistoon/huoltoyhtiöön taloyhtiön käytäntöjen mukaisesti.

    Kotitalon isännöitsijän/huoltoliikkeen yhteystiedot

    Isännöitsijän ja huoltoliikkeen yhteystiedot ja mahdolliset päivystysajat löytyvät taloyhtiön porrashuoneen ilmoitustaululta tms. paikasta.

    Talonkirjaote

    Talonkirjanotteen saa taloyhtiön käytäntöjen mukaan isännöitsijältä tai huoltoyhtiöltä.

    Saunavuoro ja autopaikka

    Sauna/autopaikat varataan isännöitsijältä/huoltoyhtiöltä ja niihin liittyvät maksut maksetaan suoraan taloyhtiön tilille. Maksuja ei voi maksaa vuokran yhteydessä vuokranantajalle (Helsingin Asuntohankinnalle tai kaupungin virastolle/laitokselle).

  • Vesi- ja viemärikalusteet ja -liitännät

    Vuotavasta hanasta tai vuotavasta wc-säiliöstä on välittömästi ilmoitettava taloyhtiön huoltoon tai isännöitsijälle. Katso myös video WC kalusteet ja vesivuodot.

    Keittiön viemäriin ei saa huuhtoa ruoanjätteitä, kahvinporoja eikä paistinrasvoja. Wc-viemäriin ei saa heittää siteitä, vaippoja, kissanhiekkaa tai mitään esineitä eikä paistinrasvoja, koska seurauksena on usein viemärin tukkeutuminen. Viemärin avaamisista laskutetaan asukasta.

    Asukkaan tulee puhdistaa kylpyhuoneen lattiakaivot. Jos asunnossa tuntuu viemärin haju, saattaa syynä olla lattiakaivon likaantuminen ja kuivuminen. Hajulukko saadaan toimimaan laskemalla vettä viemäriin. Katso myös video hajulukon puhdistamisesta.

    Mikäli asunnon kylpyhuoneessa ei ole pesukonevarausta, pyykinpesukonetta ei saa asentaa keittiöön tai muualle asuntoon. Pesukoneen saa siis asentaa vain asunnon kylpyhuoneeseen. Jos kiinteistössä on kiinteistöpesula ja erilliset pyykinkuivatustilat, niitä suositellaan käytettäväksi. Asunnon sisäilma pysyy parempana, kun märkää pyykkiä ei käsitellä ja kuivata asunnossa.

    Asukkaan oman pyykin- ja astianpesukoneen asennus ja käyttö

    Pyykin- ja astianpesukoneen saa liittää verkostoon vain lvi-asentaja tai huoltomies. Kaikkien vesijohtoliitäntöjen tulee olla paineenkestäviä. Asennuskustannuksista vastaa asukas. Pesukonehanan yhteydessä on aina oltava takaiskuventtiili (imusuoja). Lvi-asentajan asennustodistus kannattaa säilyttää mahdollisen vesivahingon varalta. Virheellisesti suoritetun liitännän aiheuttamista vuotovaurioista vastaa asukas. Vakuutuskaan ei kata virheellisen liitännän aiheuttamia vahinkoja. Astianpesukoneen alla on oltava aina asiallinen turvakaukalo.

    Astianpesukone tulee asentaa keittiökalusteita rikkomatta. Astianpesukoneen asennuksen takia mahdollisesti irrotetut kiintokalusteet säilytetään asunnon irtaimistovarastossa ja ne on asennettava paikoilleen pois muutettaessa.

    Isokin vahinko syntyy helposti, jos yksin käymään jätetty pyykki- tai astianpesukone vuotaa tai päälle jätetty kodinkone syttyy palamaan. Siksi koneita pitää valvoa aina niitä käytettäessä. Kun pesu- ja astianpesukone eivät ole käytössä, sulje täyttöhana, koska jatkuva vedenpaine voi rikkoa vesiletkun ja aiheuttaa vesivuodon. Sulje myös laite virtakytkimestä oikosulusta tms. viasta aiheutuvien vahinkojen välttämiseksi.

    Sekä astianpesukoneen että pyykinpesukoneen letkujen kunto tulee tarkistaa vuosittain ja vaihdattaa haurastuneet letkut tarvittaessa uusiin. Tämä on tärkeää vesivahinkoriskin pienentämisen lisäksi sen takia, että vialliset letkut saattavat estää vakuutuskorvauksen saamisen kotivakuutuksesta.

    Asukkaalla on velvollisuus sekä asumisaikana että muuttaessaan asunnosta huolehtia, että astian- ja pyykinpesukoneen hanat ja viemäriliitännät on tulpattu, kun niihin ei ole kytketty konetta. Tulppaus estää vesivahingon riskin, kun koneiden letkut on irrotettu hanoista ja viemäriliitännöistä.

  • Vuokralaisen vastuu ylläpidosta ja omaisuudesta

    Vuokralaisen pitää siitä riippumatta, mikä hänen vuokranantajansa on, huolehtia asunnossaan seuraavista asioista:

    – huoneiston siivous ja hoito (esim. lattiakaivojen, venttiilien, liesien ja uunien puhdistus, rasvasuodattimen pesu, jää- ja pakastinkaapin sulatus määräajoin muutaman kerran vuodessa)

    – palovaroittimen hankinta ja pariston vaihto

    – ikkunoiden tiivistys, helojen ja saranoiden rasvaus

    – kotivakuutuksen ottaminen, sillä kiinteistövakuutus ei korvaa asukkaan irtaimistoa.

    Kiinteistön vakuutus korvaa kiinteistölle aiheutuneet vahingot, mutta asukkaan irtaimistoon kohdistuneita vahinkoja, esimerkiksi tulipalon savuhaittoja, ei tavallisesti korvata kiinteistövakuutuksesta. Samoin esimerkiksi vesivuodon aiheuttamia vahinkoja huonekaluille ei korvata. Siksi asukkaan on syytä ottaa omaisuutensa suojaksi kotivakuutus. Asukkaalle suositellaan laajaa kotivakuutusta, jossa on turva asumisen keskeytystä varten ja vastuuvakuutus.

    Tutustu videoon Kylpyhuoneen lattiakaivon puhdistus klikkaamalla linkkiä. Watch a video Cleaning the bathroom floor drain.

    Tutustu videoon Hajulukon puhdistaminen. Watch a video Cleaning drain traps.

    Tutustu videoon Liesituulettimen tai liesikuvun puhdistus. Watch a video Cleaning the cooker hood.

    Tutustu videoon Ilmanvaihtokanavat. Watch a video Ventilation ducts.

    Tutustu videoon Lamppujen ja sulakkeiden vaihtaminen. Watch a video Changing light bulbs and fuses.

  • Vuokranmaksu

    Tämä osio koskee Helsingin Asuntohankinnan kanssa vuokrasopimuksen tehneitä talouksia. Muut asukkaat maksavat vuokransa sekä asioivat maksuasioissa oman vuokranantajansa kanssa sovitulla tavalla.

    Helsingin Asuntohankinnan sopimuksissa vuokran maksupäivä on kuukauden 2. päivä tai sitä seuraava 1. arkipäivä. Vuokra maksetaan Oy Helsingin Asuntohankinta Ab:n tilille Danske Bank FI23 8000 1671 3751 46, pankin BIC-koodi DABAFIHH. Vuokranmaksulomakkeet lähetetään postitse.

    Vuokraa maksettaessa on käytettävä aina annettua viitenumeroa, jotta tieto maksutapahtumasta voidaan kohdistaa oikein.

    Myöhästyneestä suorituksesta peritään korkolain mukainen viivästyskorko. Kun kahden kuukauden vuokra on maksamatta, siirtyy suoritus perintään. Myös perintätoimistoon perittäväksi siirtyneen vuokran perintäkulut laskutetaan vuokralaiselta. Vuokrien maksamatta jättäminen on myös peruste häädölle.

    Mahdollisissa maksuvaikeuksissa ja muissa maksamiseen liittyvissä asioissa otetaan yhteyttä vuokravalvontaa hoitavaan Realia Isännöintiin.

    Vuokravalvonta Realia Isännöinti

    Liisa Pääkkönen, liisa.paakkonen(at)realia.fi, puh. 010 286 6248

    Tarja Korpela, tarja.korpela(at)realia.fi, puh. 010 228 7109

    Tuulia Ilmonen, tuulia.ilmonen(at)realia.fi, puh. 010 228 7111

    puheluhinnat 010-alkuisiin numeroihin, katso Yhteystiedot

    Erääntyneiden maksujen hoidosta on mahdollista sopia asiaa hoitavien henkilöiden kanssa ennen kuin vuokra menee perintätoimistoon perittäväksi.

  • Vuokrasopimuksen irtisanominen

    Helsingin Asuntohankinnan vapaarahoitteisissa asunnoissa vuokrasopimus tehdään nykyisin enintään 5 vuoden määräajaksi. Vuokralaisella on kuitenkin oikeus sanoa asunto irti vuokrasuhteen aikana. Kaupungin vuokra-asunnot vuokrataan Stadin asunnot –palvelun kautta toistaiseksi voimassa olevilla sopimuksilla. Sekä vapaarahoitteisten että kaupungin vuokra-asuntojen vuokrasopimuksen irtisanomisaika on irtisanomisajankohtaa seuraava täysi kalenterikuukausi. Työsuhde- tai palveluasunnot: katso ehdot vuokrasopimuksesta.

    Asunnot, joista on tehty vuokrasopimus Helsingin Asuntohankinnan kanssa, irtisanotaan toimittamalla kirjallinen irtisanomisilmoitus jokaisen päävuokralaisen allekirjoittamana Helsingin Asuntohankinnan toimistoon osoitteeseen Eevankatu 2, 00240 Helsinki. Lomakkeen löydät sivulta Lomakkeet Jos haluat tuoda irtisanomisilmoituksen henkilökohtaisesti, näet toimiston sijainnin sivulta Yhteystiedot.

    Helsingin Asuntohankinta ei hoida Helsingin kaupungin työsuhdeasuntojen tai erityisryhmien käyttöön osoitettujen asuntojen vuokrasuhteeseen liittyviä asioita. Siksi yhtiön toimisto ei ota vastaan näiden asuntojen irtisanomisiakaan, vaan ko. asuntojen irtisanomiseen liittyvät asiat hoidetaan vuokranantajan kanssa.

    Vuokralaisen on aina toimitettava asunnon avaimet vuokranantajalleen irtisanomisajan päättyessä. Asunnon avaimia ei palauteta koskaan huoltoyhtiöön tai isännöitsijälle! Sen sijaan pantilliset avaimet tai muuten muualta kuin vuokranantajalta saadut avaimet (pesutupa, auton lämmitystolppa, emännän avain) palautetaan sinne, mistä ne on noudettukin ja mihin mahdollinen pantti on maksettu.

  • Vuokranmaksuvelvollisuuden päättyminen

    Vuokramaksuvelvollisuus päättyy vuokrasuhteen päätyttyä eli irtisanomisajan tai määräaikaisen vuokrasuhteen loppumisen jälkeen tai häädön seurauksena.

    Jos vuokrasopimus on kahden henkilön nimissä, molempien vuokralaisten tulee irtisanoa vuokrasopimus. Jos toinen sopimusosapuoli jää asumaan asuntoon, on asuntoon jäävän vuokralaisen tässä tilanteessa tehtävä uusi vuokrasopimus vuokranantajansa kanssa.