Asukkaille

Muutto asuntoon

Asumisen tukipalvelut

Helsingin Asuntohankinnalta suoraan vuokrattujen asuntojen avainten nouto (vuokrasopimus tulee esittää avaimia noudettaessa) ja palautus tehdään yhtiön toimistossa. Lisäavaintilaukset voi tehdä helpoiten lähettämällä sähköpostia osoitteeseen toimisto@helah.fi tai soittamalla asiakaspalvelun numeroon 020 7199 670 (puhelun hinta on 8,4 snt/min).

Jälleenvuokratuissa asunnoissa avainpalvelusta vastaa vuokrasopimukseen merkitty vuokranantaja.

Jos vuokralainen haluaa asuntoonsa lisäavaimia, hän maksaa lisäavainten tilauksesta aiheutuneet kulut.

Autopaikkavaraukset ja autopaikkaan liittyvien avainten nouto, saunavuorojen varaukset, muuttoilmoitukset taloyhtiölle, emännänavainten nouto (jos taloyhtiössä sellaisia käytetään) sekä mahdolliset talopesuloihin liittyvät asiat kuten varauslukon avaimen nouto  hoidetaan taloyhtiön ilmoittamassa paikassa. Yleensä se on yhtiön isännöintitoimisto tai kiinteistönhoitoyhtiö.

Laajakaista ja sähkösopimus

 Vuokralainen tekee itse sähkösopimuksen sekä sopii laajakaistayhteyden avaamisesta/muuttamisesta haluamansa operaattorin kanssa. Asunnossa voi olla taloyhtiölaajakaista, josta saa lisätietoja isännöintitoimistosta.

Palovaroitin

Palovaroitin on asunnoissa pakollinen. Palovaroittimia pitää olla aina vähintään yksi kutakin alkavaa 60 asuntoneliömetriä kohden.

Vuokralaisen on huolehdittava itse palovaroittimen hankkimisesta ja toimivuudesta kuten esimerkiksi pariston vaihdosta. Pariston toimivuus tulee tarkistaa säännöllisesti. Yksi hyvä muistisääntö on tarkistaa/vaihtaa paristo aina ns. 112-päivänä eli kunakin vuonna 11. helmikuuta.

Palovaroittimen lisäksi on suositeltavaa hankkia asuntoon myös häkävaroitin. Hiilimonoksidi eli häkä on hajuton, mauton, väritön ja myrkyllinen kaasu, jota ei voi ihmisen aistein havaita. Kun häkä on vain hiukan ilmaa kevyempää, täytyy häkävaroittimen sijoittamiseen kiinnittää tarkkaa huomiota. Häkä ei välttämättä nouse suoraan kattoon. Häkävaroitin ei korvaa palovaroitinta, mutta on hyödyllinen lisä kodin turvallisuuteen.

Kotivakuutus

Helsingin Asuntohankinta suosittaa, että vuokralaisella on kotivakuutus. Kotivakuutuksen ottaminen on vuokralaisen vastuulla.

Asukkaan oma irtaimisto on aina asukkaan omalla vastuulla niin asunnossa kuin asunnon tai taloyhtiön irtaimistovarastossa tai pihalla. Esimerkiksi lumenpudotuksen takia rikkoontunet omat pihakalusteet tai polkupyörät jäävät asukkaiden vahingoksi.

Kotivakuutusta otettaessa on syytä tutkia tarkkaan, mitä vakuutus korvaa, ja varoa ottamasta liian suppeaa vakuutusta. Laaja kotivakuutus, johon sisältyy turva asumisen keskeytyksen varalta ja vastuuvakuutus, on kerros- ja rivitaloissa paras vakuutus yllättäviä tilanteita varten. Kiinteistön vakuutus ei korvaa esimerkiksi vesivuodon tai tulipalon sattuessa asukkaan irtaimistoa, eikä sitä, että asukas joutuu muuttamaan yläkerran vesivahingon takia muualle.

Muuttoilmoitus

 Vuokralaisen on ilmoitettava itse muutosta sekä väestörekisteriin että erikseen talokirjaan, jos taloyhtiössä sellaista ylläpidetään. Muuttoilmoituksiin on merkittävä kaikki asuntoon muuttavat henkilöt. Lisäksi on tehtävä erillinen muuttoilmoitus, jos asunnon asukkaissa tapahtuu asumisaikana muutoksia. Jos esimerkiksi avaimet häviävät tai unohtuvat kotiin, voidaan ovi avata vain asunnon asukkaiksi muuttoilmoituksessa merkityille henkilöille.

Muuttoilmoitus väestörekisteriin on helpointa tehdä sähköisesti Digi- ja väestötietoviraston ja Postin yhteisellä lomakkeella. Lisätietoja https://www.posti.fi/muuttoilmoitus/

Vika-asiat

 Helsingin Asuntohankinta tarkastaa huoneistot asukkaiden vaihtuessa paitsi silloin, kun kyse on ns. keskinäisestä vaihdosta. Huoneiston tarvitsemat tarkastuksessa havaitut korjaukset tehdään ennen uuden asukkaan muuttoa, ellei ole sovittu toisin. Jos huomaat saamassasi asunnossa jotain vikaa, tee heti vikailmoitus vuokranantajalle.